Regulamin
REGULAMIN WYKONYWANIA LOTÓW WIDOKOWYCH BALONEM
(dalej: „REGULAMIN”)
- 1. Postanowienia ogólne
- Regulamin określa wzajemne obowiązki Operatora i Pasażera w zakresie wykonania usługi lotu widokowego zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Na cele Regulaminu przyjmowane są niniejsze definicje:
- Dowódca – pilot dowódca wyznaczony przez upoważnioną osobę Operatora na konkretny lot,
- Lot grupowy na uwięzi – lot balonem, który jest zakotwiczony w podłożu poprzez system przytrzymujący w wyznaczonym miejscu operacji lotniczej, w którym bierze udział grupa co najmniej 5 osób zgłaszających się niezależnie od siebie,
- Lot indywidualny na uwięzi – lot balonem, który jest zakotwiczony w podłożu poprzez system przytrzymujący w wyznaczonym miejscu operacji lotniczej, w którym bierze udział zorganizowana grupa osób zgłaszająca się wspólnie. W locie indywidualnym Operator nie ma prawa dokooptować osób spoza zorganizowanej grupy,
- Lot wolny grupowy – lot balonem, który nie jest zakotwiczony w podłożu, w którym bierze udział grupa co najmniej 5 osób zgłaszających się niezależnie od siebie,
- Lot wolny indywidualny – lot balonem, który nie jest zakotwiczony w podłożu, w którym bierze udział zorganizowana grupa osób zgłaszająca się wspólnie. W locie indywidualnym Operator nie ma prawa dokooptować osób spoza zorganizowanej grupy,
- Lot widokowy – lot grupowy na uwięzi, lot indywidualny na uwięzi, lot grupowy wolny lub lot wolny indywidualny,
- Miejsce operacji lotniczej – wybrane przez Dowódcę miejsce do wykonania startu lub lądowania,
- Operator – Wojciech Kaczmarek prowadzący działalność gospodarczą pod firmą […],
- Pasażer – każda osoba, która na podstawie zakupionego voucheru lub uprawnienia wynikającego z innego stosunku prawnego (np. umowy z innym podmiotem) jest uprawniona do odbycia lotu w charakterze pasażera.
- Voucher – potwierdzenie zakupu usługi Lotu widokowego.
- Każda osoba korzystająca z usług Operatora w zakresie Lotu widokowego jest zobowiązana przestrzegać postanowienia Regulaminu.
- Operator wykonuje Loty widokowe zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (t. jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 1183 ze zm., dalej: „Prawo lotnicze”) a także przepisami Rozporządzenia Komisji (UE) 2018/395 z dnia 13 marca 2018 r.
- Operator przestrzega zasad wykonywania lotów określonych w Regulaminie.
- 2. Rezerwacja i sprzedaż Vouchera
- Zakup Vouchera może nastąpić bezpośrednio u Operatora lub w systemie pośrednictwa sprzedaży.
- Sprzedaż Vouchera następuje w momencie płatności za wybrany wariant oferty przedstawionej przez Operatora.
- Sprzedaż Vouchera może odbyć się w drodze:
a. Płatności bezpośrednio u Operatora w kasie lub na podany przez niego rachunek bankowy,
b. Płatności w elektronicznym systemie sprzedaży autoryzowanym przez Operatora,
- Dowodem sprzedaży jest otrzymanie potwierdzenia zaksięgowania płatności lub samego Vouchera w wersji papierowej albo elektronicznej.
- Koszt dostawy Vouchera ponosi Operator.
- 3. Realizacja Vouchera
- Ważny Voucher uprawnia Pasażera do odbycia Lotu widokowego w ramach działalności Operatora, na zasadach określonych w ofercie i na Voucherze.
- Voucher jest ważny, jeżeli w systemie Operatora widnieje opłacona zaliczka i nie został wcześniej wykorzystany. Voucher traci swoją ważność w przypadku odwołania, rezygnacji z Lotu widokowego z naruszeniem postanowień Regulaminu lub naruszeniem zasad bezpieczeństwa określonych w Regulaminie ze strony Pasażera.
- Voucher obejmuje rodzaj Lotu widokowego wskazanego w ofercie. Voucher jest realizowany na okaziciela.
- Voucher jest ważny 12 miesięcy od dnia zakupu. Po upływie ważności vouchera Operator nie jest zobowiązany do realizacji jakichkolwiek świadczeń na rzecz Pasażera, a Pasażerowi nie przysługują żadne roszenia wobec Operator w związku z wykonaniem Lotu widokowego.
- Pasażer może zarezerwować termin Lotu widokowego po wcześniejszym kontakcie z Operatorem na dane kontaktowe wskazane na voucherze. Termin wykonania Lotu widokowego będzie uzależniony od warunków atmosferycznych a także możliwości operacyjnych i technicznych Operatora.
- 4. Zmiana terminu i odwołanie Lotów widokowych
- Pasażer może odwołać umówiony Lot widokowy najpóźniej 6 dni przed umówionym dniem. Zachowanie wskazanego terminu uprawnia Pasażera do dokonania zmiany terminu Lotu widokowego, przy czym zmiana może nastąpić nie więcej niż 2 razy. Na 6 dni przed planowanym lotem Operator kontaktuje się z Pasażerem w celu potwierdzenia terminu.
- Brak wyznaczenia terminu Lotu widokowego w terminie wskazanym w § 3 ust. 4 lub niestawienie się na umówiony termin bez odwołania jest równoznaczne ze zrealizowaniem Vouchera.
- Operator może odwołać Lot widokowy z powodu:
a. Niekorzystnych warunków meteorologicznych,
b. Usterki technicznej,
c. Niedyspozycji jednej z osób wymaganych do realizacji Lotu widokowego,
d. Rezygnacji osób z lotu jeżeli pozostała liczba uczestników nie pozwala na osiągnięcie odpowiedniej masy startowej balonu zgodnie z instrukcją użytkowania w locie a nie ma możliwości zapewnienia innego balonu,
e. Innych okoliczności wpływających negatywnie na poziom bezpieczeństwa, m.in. zmian w strukturze przestrzeni powietrznej, braku dostępności wybranego miejsca operacji lotniczej. - Operator może odwołać Lot widokowy z innych ważnych przyczyn, które nie wpływają na poziom bezpieczeństwa operacji lotniczej ale są związane z przedmiotem działalności Operatora.
- W przypadku prognozowanych niekorzystnych warunków meteorologicznych Operator poinformuje o nich Pasażera w dniu poprzedzającym zaplanowany lot. Jeżeli Pasażer mimo informacji wyrazi chęć przyjazdu Dowódcy i obsługi balonu w wyznaczone wcześniej miejsce operacji lotniczej a lot się nie odbywa z uwagi na niekorzystne warunki meteorologiczne to Pasażerowi nie przysługuje prawo zwrotu ceny Vouchera ani prawo zmiany terminu Lotu widokowego
- Odwołanie Lotu widokowego w sytuacjach określonych w ust. 3 i 4 obliguje Operatora do wyznaczenia nowego terminu Lotu widokowego. Nowy termin zostanie ustalony z Pasażerem indywidualnie, lub opublikowany zostanie kalendarz dostępnych terminów na stronie internetowej Operatora
- W przypadku odwołania i zmiany terminu Lotu widokowego z powodów wskazanych w ust. 3 i 4, Operator nie jest zobowiązany do ponoszenia dodatkowych kosztów (zakwaterowanie, pokrycie kosztów przejazdu itp.)
- Operator może odwołać Lot widokowy z powodu naruszenia postanowień Regulaminu przez Pasażera, w szczególności określonych w § 8 i § 9. W takim przypadku Operator nie ponosi żadnej odpowiedzialności wobec Pasażera a Voucher uważa się za zrealizowany
- Sposoby zmiany terminów lotów, które wykonywane będą na zlecenie innych podmiotów zostaną określone w tej umowie.
- 5. Organizacja Lotów widokowych
- Loty widokowe są organizowane w miejscu operacji lotniczej odpowiedniej do jej wykonania, wyznaczonej przez Operatora.
- Z uwagi na specyfikę wykonywania operacji lotniczych balonem wolnym nie ma możliwości zagwarantowania precyzyjnego miejsca lądowania. Miejsce lądowania jest wybierane w czasie lotu przez Dowódcę.
- W lotach wolnych długość lotu podana na voucherze oraz trasa jest orientacyjna i zależy od warunków atmosferycznych. W przypadku konieczności zapewnienia bezpieczeństwa operacji lotniczej Dowódca ma prawo podjąć decyzję o lądowaniu przed upływem wskazanego na voucherze czasu lotu lub o zmianie planowanej trasy lotu. Pasażerowi nie przysługują wobec Operatora żadne roszczenia związane ze zmianą czasu lotu lub trasy lotu wolnego.
- Loty widokowe balonem na uwięzi wykonywane są w jednym miejscu, gdzie balon jest zakotwiczony do podłoża.
- W lotach na uwięzi Dowódca podejmuje decyzję o czasie trwania oraz wysokości, na jaką może wznieść się balon. Z uwagi na warunki meteorologiczne balon może wznieść się na wysokość niższą niż pierwotnie zakładana. Pasażerowi nie przysługują wobec Operatora żadne roszczenia związane ze zmianą wysokości lotu.
- Pasażer jest zobowiązany do stawienia się w umówionym miejscu odbycia Lotu widokowego co najmniej 20 min przed umówioną godziną startu. Przekroczenie czasu 20 min przed umówioną godziną startu może uzasadnić start bez spóźnionej osoby na pokładzie a osobie tej nie przysługuje prawo zwrotu wynagrodzenia.
- Osoba wskazana przez Operatora udziela Pasażerowi instrukcji z zakresu:
a. Sposobu wykonania lotu, zachowania się w powietrzu i w koszu balonu,
b. Materiałów zakazanych do wniesienia na pokład balonu,
c. Zasad zachowania się w sytuacji niebezpieczeństwa,
d. Poruszania się po miejscu operacji lotniczej,
e. Innych zagadnień związanych z bezpieczeństwem operacji lotniczej. - Pasażer musi podać swoją aktualną wagę, a w przypadku polecenia Dowódcy poddać się ważeniu w celu możliwości obliczenia arkuszu masy i wyważenia. W przypadku odmowy podania wagi lub poddania się ważeniu Dowódca ma prawo odmowy zabrania takiej osoby na pokład bez prawa do zwrotu wynagrodzenia za lot.
- Od momentu zajęcia miejsca w koszu do czasu jego opuszczenia po zakończonym locie Pasażer ma obowiązek bezwzględnego wykonywania wszystkich poleceń Dowódcy. W czasie startu, lotu i lądowania, Dowódca jest osobą uprawnioną do podejmowania każdej decyzji związanej z wykonaniem lotu lub jego zakończeniem.
- Po lądowaniu Pasażer może opuścić balon tylko po jego zatrzymaniu i udzieleniu zgody przez Dowódcę.
- Każdy Pasażer jest ubezpieczony przez Operatora do wysokości 250 000 SDR.
- Pasażer ma obowiązek przytrzymywania się uchwytów wtedy, kiedy nakaże mu to Dowódca.
- 6. Zasady wykonywania Lotów widokowych
- Szacunkowy czas trwania lotu wolnego wynosi od 35 do 75 min, jednak faktyczny czas lotu może ulec zmianie ponieważ jest bezpośrednio związany z panującymi warunkami meteorologicznymi oraz siłą i kierunkiem wiatru.
- Lotów widokowych nie wykonuje się:
a. W warunkach IMC,
b. Wcześniej niż 30 min po zachodzie słońca i później niż 30 min przed wschodem,
c. Nad zwartą zabudową miast, osiedli i siedzib ludzkich lub nad zgromadzeniem osób na otwartym powietrzu na wysokości mniejszej niż 150 m (500 ft) AGL,
d. Nad miastami o liczbie mieszkańców:
– 25 000-50 000 – nie niżej niż 1000 m AMSL,
– 50 000-100 000 – nie niżej niż 1000 m AMSL,
– Powyżej 100 000 – nie niżej niż 1500 m AMSL,
– Nad m.st. Warszawa – nie niżej niż 2000 m AMSL. - W czasie Lotu widokowego pełną władzę i decyzyjność ma Dowódca.
- 7. Bezpieczeństwo Lotów widokowych
- Pasażer w czasie Lotu widokowego musi być zapięty w pasy bezpieczeństwa.
- Przed rozpoczęciem Lotu widokowego Pasażer lub prawny opiekun Pasażera, jeśli Pasażer jest osobą niepełnoletnią, składa Dowódcy albo Operatorowi pisemne oświadczenie o charakterze udziału w locie, zawierające jednocześnie potwierdzenie zapoznania się Regulaminem.
- W czasie Lotu widokowego w sytuacji zagrożenia, Dowódca może odstąpić od określonych procedur jeżeli wymagają tego okoliczności i ma to zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa.
- 8. Obowiązki i zachowanie pasażera
- Pasażer ma obowiązek stosowania się do poleceń Dowódcy.
- Pasażer nie może dotykać żadnych urządzeń w balonie ani w inny sposób wpływać na czynności Dowódcy.
- Dowódca ma obowiązek odmówić zabrania Pasażera znajdującego się pod wpływem alkoholu lub narkotyków. Pasażer nie może w balonie ani w jego pobliżu palić papierosów ani innych wyrobów tytoniowych.
- Pasażer musi przed Lotem widokowym podać Dowódcy aktualną wagę oraz informacje o stanie zdrowia (nadciśnienie, padaczka, choroby serca, choroby psychiczne itp.).
- Dopuszczalne jest zabranie na Lot widokowy aparatu/kamery/telefonu, przy czym przedmioty te nie mogą utrudniać wykonywania czynności Dowódcy. O możliwości utrudniania wykonywania czynności decyduje tylko Dowódca. Za pozostawione poza balonem przedmioty Operator nie bierze odpowiedzialności.
- W przypadku naruszenia przepisów określonych w ust. 1-5 Dowódca może odmówić wykonania operacji lotniczej lub lądować wcześniej niż było to planowane.
- Pasażer ma obowiązek podania swoich danych osobowych osobie wskazanej przez Operatora. Pasażer ma obowiązek bezwzględnego wykonywania poleceń Dowódcy oraz osób wskazanych przez Operatora do obsługi klientów.
- Osoby niepełnoletnie mogą odbyć Lot widokowy tylko po okazaniu pisemnej zgody co najmniej jednego opiekuna prawnego lub w jego obecności. Dzieci do ukończenia 4 roku życia muszą być pod opieką co najmniej jednego opiekuna prawnego.
- Kobiety w ciąży są zobowiązane poinformować Dowódcę o swoim stanie.
- 9. Odpowiedzialność Pasażera
- Pasażer jest odpowiedzialny za każdą szkodę, którą spowodował swoim zachowaniem podczas obecności w miejscu operacji lotniczej i w statku powietrznym, jeżeli szkoda powstała w związku z naruszeniem Regulaminu przez Pasażera.
- Pasażer jest odpowiedzialny za szkodę, jaką poniósł Operator w wyniku wcześniejszego lądowania zgodnie z § 8 ust. 6 Regulaminu. Jeżeli zachowanie Pasażera miało miejsce przed startem, Dowódca odmawia wykonania lotu a voucher uważa się za zrealizowany, bez prawa do ponownego umówienia terminu.
- 10. Odpowiedzialność Operatora
- Operator jest odpowiedzialny za bezpieczne wykonanie operacji lotniczej zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności:
- Wykonanie operacji sprawnym statkiem technicznym,
- Wyznaczeniem na Dowódcę osoby z odpowiednimi uprawnieniami, licencjami lotniczymi, ważnymi badaniami lekarskimi i odpowiednim doświadczeniem,
- Niewykonanie Lotu widokowego w przypadku niekorzystnych prognoz meteorologicznych.
- Operator jest odpowiedzialny za realizację Lotu widokowego w umówionym terminie, z uwzględnieniem postanowień określonych w § 3 ust. 4 Regulaminu.
- Operator odpowiada za wstępne przeszkolenie Pasażera w zakresie zachowania na pokładzie statku powietrznego.
- Operator odpowiada za umieszczenie w widocznych miejscach listy materiałów zabronionych do wnoszenia na pokład statku powietrznego.
- Operator odpowiada za organizację ruchu Pasażera po miejscu operacji lotniczej. W każdym przypadku Pasażer ma obowiązek wykonywania poleceń i instrukcji osób wskazanych przez Operatora.
- Operator nie odpowiada za niezrealizowanie Lotu widokowego, jeżeli doszło do niego z przyczyn niezależnych od Operatora. Za przyczyny niezależne od Operatora uważane są w szczególności warunki meteorologiczne, usterki techniczne statków powietrznych lub maszyn obsługujących statki powietrzne, niedyspozycje Dowódcy itp.
- W przypadku wystąpienia okoliczności wskazanych w ust. 6 strony uzgodnią dodatkowy termin wykonania Lotu widokowego, przy czym Operator nie jest zobowiązany do ponoszenia dodatkowych kosztów (zakwaterowanie, pokrycie kosztów przejazdu itp.).
- 11. [Przetwarzanie danych osobowych]
- Administratorem danych osobowych jest Operator.
- Operator przetwarza następujące rodzaje danych: dane osobowe, dane kontaktowe, waga Pasażera.
- Dane będą przetwarzane w celu prowadzenia organizacji Lotów widokowych oraz obliczania masy i wyważenia balonu.
- Podstawą przetwarzania danych osobowych jest BOP.BAS.030 i BOP.ADD.600 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 2018/395.
- Dane mogą być przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu Lotu widokowego.
- Pasażer ma prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, przy czym nie dotyczy to przetwarzania na cele wykonania Lotu widokowego.
- 12. Postanowienia końcowe
- Regulamin jest integralną częścią umowy o świadczenie usługi Lotu widokowego.
- Pasażer dokonując zakupu vouchera oświadcza, że zapoznał się z treścią Regulaminu.
- W przypadkach nieuregulowanych w Regulaminie, zastosowanie mają w pierwszej kolejności przepisy regulujące działalność lotniczą, następnie przepisy Kodeksu cywilnego.
- Sądem właściwym dla sporów mogących wyniknąć ze stosowania Regulaminu u umowy o świadczenie usługi Lotu widokowego będzie sąd miejscowo właściwy dla Operatora.